Oefening 1:
Piraten
- 15 meter
- 10 meter
- Iedere speler loopt met een bal aan de stick in het vak
- Op het signaal van de trainer start het spel
- Spelers proberen hun eigen bal te beschermen en ondertussen iemand zijn of haar bal uit het vak te schieten
- Als een speler een bal uit het vak schiet, krijgt diegene een punt
- Op het moment dat de bal buiten het vak beland, haalt de speler deze op een dribbelt weer terug het vak in
Oefening 2:
Oversteekspel (2 verdedigers)
- Lengte: 15/25 meter.
- Breedte: 10/15 meter.
- Spelers proberen met dribbelen naar de overzijde te komen.
- De verdedigers proberen de bal af te pakken, lukt dat, krijgen zij één punt.
- Als de spelers aan de overzijde gekomen zijn, hebben ze één punt en kunnen ze via het slootje weer terug dribbelen.
Oefening 3:
Krokodillenspel
Organisatie:
- Lengte: 30 meter
- Breedte: 20 meter
- De spelers proberen, dribbelend met een bal, vanuit hun pion naar het middelste vak (de vijver) te dribbelen en terug
- De speler(s) in het vak (krokodil) probeert de bal uit het vak (vijver) te houden door deze af te pakken of weg te tikken
- Als de bal aangeraakt is, ga je eerst terug naar de pion waar je begonnen bent
- Als de speler het lukt om terug te keren in het vak, zonder dat de bal door de krokodil aangeraakt is, mag hij een hoedje op zijn pion leggen
- De speler die als eerste vijf hoedjes op de pion heeft, is de winnaar
Oefening 4:
Poortschietspel met keeper
- Lengte: 15/20 meter
- Breedte: 10/12 meter
- Tweetal kan scoren door de bal tussen de pionnen naar elkaar toe te spelen (over de grond)
- Het tweetal dat het eerste 10 punten heeft is de winnaar
- De keeper / verdediger kan het scoren voorkomen door de bal tegen te houden
- De spelers mogen na de aanname gaan dribbelen met de bal in hun eigen vak
- De verdediger / keeper met de meeste punten is winnaar
- Na verloop van tijd wisselt de keeper / verdediger met een van de spelers aan de zijkant
Oefening 5:
3 tegen 3 met 4 doeltjes
Organisatie
- Lengte: 20/30 meter.
- Breedte: 20/30 meter.
- Beide teams kunnen scoren op twee doeltjes.
- Je mag scoren vanaf 5 meter.